PRIVACYBELEID
Inleiding
In onze hoedanigheid van erkende accountants en belastingadviseurs zijn wij verantwoordelijk voor de verwerking van talrijke gegevens, waarvan een deel persoonsgegevens zijn.
De persoonsgegevens die wij verwerken kunnen betrekking hebben op u als cliënt van het kantoor, maar ook als zakelijke relatie van onze cliënten (bijvoorbeeld indien u leverancier of klant bent van onze cliënt).
Wij zijn verplicht u, als betrokkene van wie wij persoonsgegevens verwerken, hierover te informeren.
1. Verwerkingsverantwoordelijke
De verwerkingsverantwoordelijke is FIDUCIAIRE MONTGOMERY BV, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder nummer 0464.532.406, met maatschappelijke zetel te Chaussée de La Hulpe 177/20, 1170 Brussel.
De verwerkingsverantwoordelijke is ingeschreven bij het Instituut van de Belastingadviseurs en de Accountants (ITAA) onder extern lidnummer 50404836.
Voor vragen over de bescherming van persoonsgegevens kunt u contact opnemen met FIDUCIAIRE MONTGOMERY BV per post op het adres van de maatschappelijke zetel of per e-mail via a.delachevalerie@fmg.be.
De verantwoordelijke voor gegevensbescherming is de heer Amaury de la Chevalerie, bestuurder.
2. Doeleinden van de verwerking van persoonsgegevens
Het kantoor verwerkt persoonsgegevens voor de volgende doeleinden:
A. Naleving van de wet van 18 september 2017 betreffende de voorkoming van witwassen van geld en de financiering van terrorisme en de beperking van het gebruik van contanten
Overeenkomstig artikel 26 van de wet van 18 september 2017 is het kantoor verplicht persoonsgegevens te verzamelen van cliënten, hun vertegenwoordigers en uiteindelijke begunstigden.
De verwerking van deze persoonsgegevens is een wettelijke verplichting. Zonder deze gegevens kan geen zakelijke relatie worden aangegaan.
B. Naleving van wettelijke verplichtingen tegenover autoriteiten
Dit betreft verplichtingen tegenover Belgische of buitenlandse autoriteiten of internationale instellingen op grond van wet- en regelgeving, gerechtelijke beslissingen of ter verdediging van een gerechtvaardigd belang.
C. Uitvoering van overeenkomsten
De verwerking van persoonsgegevens is noodzakelijk voor de uitvoering van boekhoudkundige, fiscale en juridische diensten.
3. Welke persoonsgegevens en van wie?
Het kantoor verwerkt persoonsgegevens die rechtstreeks door de betrokkene zijn verstrekt, alsook persoonsgegevens die door cliënten worden aangeleverd met betrekking tot hun werknemers, bestuurders, klanten, leveranciers of aandeelhouders.
Gegevens kunnen ook afkomstig zijn uit openbare bronnen zoals de Kruispuntbank van Ondernemingen, het Belgisch Staatsblad en de Nationale Bank van België.
Persoonsgegevens worden enkel verwerkt indien noodzakelijk en worden nooit doorgegeven aan derde landen of internationale organisaties.
4. Ontvangers van de gegevens
Het kantoor maakt gebruik van gegevensverwerkers zoals softwareleveranciers en externe medewerkers en kan persoonsgegevens verstrekken aan bevoegde autoriteiten indien wettelijk vereist.
5. Beveiligingsmaatregelen
Het kantoor heeft passende technische en organisatorische maatregelen genomen om persoonsgegevens te beschermen tegen ongeoorloofde toegang.
6. Bewaartermijnen
6.1. Persoonsgegevens die moeten worden bewaard krachtens de wet van 18 september 2017
Dit betreft de identificatiegegevens en kopieën van bewijsstukken met betrekking tot onze cliënten, hun interne en externe lasthebbers en de uiteindelijke begunstigden van onze cliënten.
Overeenkomstig de artikelen 60 en 62 van de wet van 18 september 2017 worden deze persoonsgegevens maximaal tien jaar bewaard na het einde van de professionele relatie met de cliënt of vanaf de datum van een occasionele verrichting.
6.2. Andere persoonsgegevens
Persoonsgegevens van personen die niet onder punt 6.1 vallen, worden enkel bewaard gedurende de termijnen die zijn voorzien in de toepasselijke wetgeving, zoals de boekhoudkundige, fiscale en sociale wetgeving.
6.3. Verwijdering van gegevens
Na het verstrijken van de voormelde bewaartermijnen worden de persoonsgegevens gewist, tenzij een andere geldende wetgeving een langere bewaartermijn voorschrijft.
7. Rechten van betrokkenen: inzage, rectificatie, wissen, overdraagbaarheid, bezwaar, niet-profilering en melding van beveiligingsinbreuken
7.1. Persoonsgegevens die worden bewaard krachtens de wet van 18 september 2017
Dit betreft de persoonsgegevens van onze cliënten, hun lasthebbers en de uiteindelijke begunstigden van onze cliënten.
Wij vestigen uw aandacht op artikel 65 van de wet van 18 september 2017, dat bepaalt dat de betrokkene geen recht heeft op rechtstreekse inzage, rectificatie, wissing, overdraagbaarheid, bezwaar, niet-profilering of kennisgeving van beveiligingsinbreuken met betrekking tot deze gegevens.
Het recht op inzage wordt indirect uitgeoefend via de Gegevensbeschermingsautoriteit, overeenkomstig de toepasselijke wetgeving.
Voor de uitoefening van deze rechten dient u zich derhalve te wenden tot de Gegevensbeschermingsautoriteit (zie punt 8).
7.2. Alle andere persoonsgegevens
Voor alle andere persoonsgegevens kunt u uw rechten uitoefenen door contact op te nemen met de verwerkingsverantwoordelijke zoals vermeld in punt 1.
8. Klachten
U kunt een klacht indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit:
- Gegevensbeschermingsautoriteit
- Drukpersstraat 35, 1000 Brussel
- Tel.: +32 (0)2 274 48 00
- Fax: +32 (0)2 274 48 35
- E-mail: contact@apd-gba.be
- Website: https://www.autoriteprotectiondonnees.be
